Контролният списък за маркетингов одит помага на компаниите да оценят и подобрят маркетинговите си усилия. Включва стъпки за определяне на цели, анализ на пазара, SWOT анализ и създаване на маркетингова стратегия и план.
Провеждането на маркетингов одит е една от най-ключовите задачи за всеки бизнес. Не става въпрос просто отмятане на позиции в списък, а за това да разберете компанията си и да видите кое правите добре и какво може да се подобри.
Ако не сте сигурни как да започнете и дали има области, които са изключително важни и на които първо трябва да се обърне внимание, този контролен списък ще ви преведе през процеса.
Накратко: маркетинг одитът помага за оценяване на ефективността на стратегии, бюджети и други инвестиции в маркетинг.
С контролния списък за маркетингов одит можете да оцените колко добре е сработил подходът ви за посрещане на нуждите ви от маркетинг.
Представете си например, че не покривате клиентското търсене или не задоволявате настоящите нужди що се отнася до ползите от продукта, качеството, безопасността или стандартите за представянето. В този случай си заслужата да погледнете по-отблизо областите, които може да имат нужда от подобрение.
Оценката на това, с което разполагате, ви дава възможност да оцените колко работа е нужда преди да решите дали да промените продуктите или да увеличите производството за пускането на нов продукт и т.н. Това може да ви спести както време, така и пари в дългосрочен план.
Всичко зависи от маркетинговите ви цели – без значение дали става въпрос за разпознаваемост на марката или брой на направените поръчки – така че е изключително важно да имате предварително създаден план и измерими цели.
Маркетинговият одит ви дава насоки за провеждането на по-ефективна стратегия. Намалява изгубеното време в проблемни области и подчертава възможностите за растеж. Така можете ефективно да таргетирате промените с най-добри шансове за подобряване на успеваемостта.
Маркетинговите одити могат да помогнат на маркетинг екипа да си зададе цели и да измери успеха. След като разберете доколко миналите ви действия са посрещнали нуждите на клиентите ви и дали трябва да обърнете повече внимание, можете да зададете реалистични и постижими цели за следващата ви маркетингова кампания и да избегнете едни и същи грешки.
Собствениците на бизнеси могат да се възползват от контролния списък за маркетингов одит. Той ще им помогне да определят областите, които имат нужда от подобрение, и да се възползват максимално от възможностите. Дори и ако всичко върви гладко, е изключително важно да сте в час с тенденциите в индустрията, така че компанията ви да не бъде изненадана, когато конкурентите започнат да таргетират потенциалните ви клиенти по-ефективно от вас.
Първата стъпка във всеки маркетингов одит е да определите настоящия си пазарен дял. Това включва да разберете кой е идеалният ви клиент, кои негови нужди можете да посрещнете и как най-добре да достигнете до него.
Ако не сте сигурни от къде да започнете, създайте клиентска персона, измислен образ, представящ целевите ви клиенти, включваща демографска информация и поведенчески черти.
Няма начин да измерите успеха или провала на действията си, освен ако нямате ясна идея към какво е насочен маркетинга ви.
Помислете колко добре разбирате потенциалните клиенти и техните опасения, свързани с продуктите или услугите, които предлагате.
Бъдете наясно как изглежда идеалният ви клиент и какво е поведението му. Можете да започнете като помислите са съществуващите си клиенти и решите какъв е идеалният ви клиент на база на тях. Проучете обратната връзка, която сте получили от потенциални клиенти в социалните медии.
Какви инструменти могат да ми помогнат за тази стъпка?
Уверете се, че всичките ви действия допринасят за общата цел и че проследявате напредъка във времето.
Без да сте си определили цели, е трудно да прецените дали маркетингът ви е успешен. Решете какво се надявате да постигнете с маркетинга си и как ще разберете дали сте успели.
Целите ви трябва да са конкретни, измерими, достижими, релевантни и органичени във времето (SMART). Разделете ги на краткосрочни и дългосрочни цели, за да имате ясна идея какво искате да постигнете и кога.
След като вече имате добра идея за целевия си пазар, е време да анализирате как клиентите в него използват услугите или продуктите, които предлагате. Съберете данни за това какво мислят хората за индустрията, като наблюдявате съответните ключови думи и фрази и канали в социалните медии, където клиентите говорят за нуждите и притесненията си.
Помага да разберете какво търсят клиентите ви, как го намират и какъв език използват, когато обсъждат нуждите си. Тази информация помага да споделите маркетинговите си стратегии и да създадете съдържание, в което клиентите ви се припознават.
Проверете как се справя отрасъла и конкурентите ви в него. Какво казват хората за конкурентите ви онлайн? Има ли нови услуги и продукти, с които трябва да сте наясно? Потърсете начини да се отличите от конкурентите си и да привлечете повече клиенти.
Един от най-ефективните начини да определите какво трябва да правите с маркетинга си, е да направите SWOT анализ. Силните и слабите ви страни, възможностите и заплахите са факторите, които влияят върху това колко добре можете да продавате бизнеса си или продуктите/услугите, които предлагате.
Помага да фокусирате усилията си и да разпределите ресурсите най-ефективно. Определянето на слабите и силните ви страни и съответните заплахи и възможности създава реалистичен поглед върху текущата ви ситуация. Служи като начална точка, за да решите какво може и трябва да бъде направено в нея.
Направете списък със съответните фактори, които могат да ви се отразят, и им дайте оценка като силни или слаби страни, възможности или заплахи.
SWOT анализът ви трябва да включва и подробен преглед на всяка област, включително как е свързана с маркетинговата ви стратегия.
Освен това трябва да измислите стратегии за подобряване на слабите страни на компанията и за извличане на ползи от всички възможности. Например, може да е добра идея да се фокусирате върху развитието на нов продукт, за да се възползвате максимално от свободни ниши на пазара.
Определете колко добре достигате до целевата си аудитория в момента. Това включва оценка на ефективността от всичките ви дейстия в момента, от уебсайта и онлайн присъствието ви до кампаниите в социалните медии и имейл бюлетините.
Помага да определите кое работи и кое не, така че да фокусирате усилията си върху дейностите, които носят най-добри резултати. Освен това ви дава възможност да определите дали има нужда да правите промени в настоящата ви маркетингова стратегия или тактики.
Разгледайте трафика към уебсайта ви, конверсиите, последователите в социалните медии, отваряния на имели и кликове.
Без тези показатели може да е голямо предизвикателство да определите доколко е успешна маркетинговата ви стратегия и дали трябва да се правят промени.
Ако сте успели да проведете подробен анализ на конкурентите си, би трябвало да сте разбрали какво е изключителното ви предложение за продажба (USP – от англ. Unique Selling Point).
Изключителното предложение за продажба ви отличава от конкурентите ви и привлича клиенти, които търсят нещо, което никой друг не предлага. В рамките на маркетинговия си одит трябва да анализирате изключителното си предложение за продажба и да измислите план как да се възползвате максимално от него (ако не го правите в момента)
Направете списък с всичко, по което се отличавате от конкурентите си и след това намерете начин да комуникирате тези разлики с потенциалните си клиенти. Това може да стане чрез уебсайта ви, публикации в социалните медии и дори търговски материали. Разработете ясно и конкретно изявление, обясняващо изключителните ви предложения за продажба, и се връщайте към него.
След като вече разбирате добре целевия си пазар, изключителното предложение за продажба и настоящите си маркетингови усилия, е време да потвърдите бюджета си за маркетинг. Това ще гарантира, че имате налични средства, които да разпределите за дейностите, които вероятно ще донесат добри резултати.
Изключително важно е да имате реалистична идея колко можете да си позволите да похарчите за маркетинг, за да постигнете желаните резултати.
Прегледайте текущия си бюджет и решете колко можете да отделите за маркетингови дейности всеки месец или тримесечие. Трябва да разработите и план за разпределяне на маркетинговите бюджети на база на подходите, на които давате приоритет. Например, ако маркетингът в социалните медии е най-високият ви приоритет, трябва да разпределите средства за активности като платени реклами или разширяване на кръга от последователи.
Задължително трябва да очертаете конкретните действия, които да предприемете, за да постигнете бизнес целите си.
Ще ви помогне да фокусирате усилията си, да разпределите ресурси по най-ефективен начин и да проследите напредъка във времето.
Включете подробен план за всяка от стъпките, описани в това ръководство. Конкретизирайте колко време ще отнеме всяка дейност, за да даде резултати, и задайте цели, които бихте искали да постигнете.
Един от най-ефективните начини да подобрите маркетинга си е да разработите стратегия за съдържанието. Тя очертава типовете съдържание, които ще създавате, както и колко често възнамерявате да публикувате.
Качественото съдържание е изключително важно за всяка маркетингова стратегия. То насърчава решенията за покупка, помага на потенциалните клиенти да научат повече за бизнеса ви, и изгражда доверие.
Започнете като създадете списък с типовете съдържание, които искате да създавате, включително публикации в блога, актуализации в социалните медии и видеоклипиве. Освен това създайте редакторски календар за всяка платформа, така че графикът да е ясно определен.
Уверете се, че клиентите ви могат да се свържат лесно с вас и да получат важна информация без проблеми.
Защото това помага да изградите по-добри взаимоотношения. Те ви вярват повече когато знаят, че могат да разчитат на вас при нужда от помощ.
Можете да използвате много различни методи, по които да осигурите на клиентите си възможност да се свържат с вас. Те варират от такива, които са видими за клиентите ви, като бутони за лайв чат, до такива, които дават възможност на служителите ви да управляват работата си по-ефективно, което от своя страна повишава удовлетвореността на клиентите.
LiveAgent предлага всичко това – можете да използвате вградения софтуер за телефонна централа, да привлечете повече потенциални клиенти с най-бързия прозорец за лайв чат на пазара, и да управлявате всички чатове, съобщения, имейли, обаждания и т.н. от една и съща входяща кутия.
След като вече имате план за съдържанието си, е време за създадете дигиталните ресурси, необходими, за да го изпълните
Изключително важно е да се уверите, че всичките ви профили в социалните медии и страниците в уебсайта ви са актуални, за да могат да привлекат посетители и да ги ангажират с бранда ви. Това ще помогне и на бизнеса ви да изглежда по-професионален и заслужаващ доверие.
Трябва да започнете като създадете или обновите уебсайта си и профилите в социалните медии. Това включва да добавите подходяща информация, като описание на бизнеса ви, данни за контакти и изображения или лого. Освен това се уверете, че всичките ви страници са свързани, така че посетителите ви да могат лесно да навигират между тях.
След като натрупате достатъчно информация за бизнеса ви и пазара, е време да създадете план за действие, за да подобрите маркетинговата си стратегия. Това ще очертае конкретни стъпки, които трябва да предприемете, за да подобрите неефективните аспекти на маркетинга си.
Помага да забележите къде можете да направите подобрения и да създадете план за подходящи промени.
Планът ви за действие трябва да включва подробен преглед на всеки неефективен аспект на маркетинговата ви стратегия, заедно със стъпките, които трябва да предприемете, за да го подобрите.
Определете целта на одита си. Целите на маркетинговия одит могат да варират, но обикновено включват:
След като решите каква е целта, е време да определите обхвата на одита си. Решете какво да включите и какво не. Това ще ви помогне да останете фокусирани докато правите анализа. Някои фактори, които трябва да обмислите, включват:
След като знаете с какво си имате работа, е време да определите най-добрия начин да съберете информация. Имате на разположение различни методи за одит. Изберете този, който най-добре отговаря на нуждите ви.
Някои стандартни методи за одит включват:
Разберете дали целите ви са постигнати и какви промени трябва да се направят, ако има нужда. Представете откритията си ясно и сбито, за да са лесно разбираеми за мениджмънта на компанията.
Някои стандартни методи за анализ включват:
Що се отнася до препоръките, е добре да включите конкретни стъпки, които биха могли да бъдат предприети, за да адресирате проблемите, които сте забелязали по време на одита си. Това ще гарантира, че знаете какво трябва да се направи и какъв план да следвате. Уверете се, че препоръките ви са достижими и реалистични, за да можете да ги въведете лесно.
Създайте план за изпълнение. Очертайте кой е отговорен за всяка стъпка, какви ресурси са нужни, както и времева линия кога трябва да бъдат изпълнени задачите. Добре организиран план за изпълнение ще гарантира, че промените се правят навреме и ефективно.
След като промение са направени, е време да оцените ефективността им. Тук трябва да определите дали целите ви са постигнати и дали е имало проблеми по пътя.
Процентът на конверсиите е най- често калкулираният показател за ефективност на маркетингови кампании. Можете да пресметнете процента на конверсиите на база на:
Степента на отпадане е показател, който се използва за проследяване на броя хора, които посещават сайта ви и напускат веднага. Той може да ви помогне да разберете дали привличате правилната публика.
Степента на отпадане се определя като вземете общия брой посетители, които напускат сайта веднага след като видят една страница, и го разделите на общия брой посещения. Ако този процент е висок, може да има нещо на сайта ви, което отблъсква хората или ги кара да напуснат преди да успеят да го разгледат. За да намалите степента на отпадане, опитайте следното:
Процентът кликове (CTR – click-through rate) е показател, който се използва за измерване на броя кликове върху рекламите ви и колко хора посещават уебсайта ви в резултат на тях. Проследяването му може да ви помогне да определите кои формати на реклами, позиция или мрежи носят най-добър трафик към сайта ви. За да подобрите процента кликове:
Социалните медии са мощен инструмент за реклама на бизнеса ви. Може да ви помогне да достигнете нови клиенти, да изградите връзки с настоящи клиенти и да привлечете потенциални клиенти. За да се възползвате максимално от социалните медии:
Продажбите са крайната цел на всичките ви маркетингови действия. Проследяването на показателите за продажби ви помага да разберете дали кампаниите ви носят нови клиенти и задържат съществуващите клиенти. Проследяването на показателите за продажби може да се направи чрез:
Имейл маркетингови инструменти – използвайте инструменти като Sender.net, Mailchimp или Constant Contact, за да проследявате броя продажби в резултат от имейл кампании, както и стойността на жизнения цикъл на клиента и възвръщаемостта на инвестициите за всяка кампания, която провеждате.
Подобряването на познаваемостта на бранда е продължителен процес, който изисква време и постоянни усилия, за да видите резултат. За да проследите напредъка си:
Важни елементи на маркетинговия одит:
Показатели за маркетингов одит:
A marketing audit ought to cover all aspects of your marketing activity, from brand awareness to sales process. It should also include a review of your website, eCommerce platform, and social media presence. As you can see, there are many aspects to cover and working with teams is recommended, including your finance and accounting departments. Our checklist summarises all of the key points you need to cover in your audit.
If you're not achieving the desired results from your current campaigns, try A/B testing different ad formats and placements (e.g, text vs. image ads). In addition, monitor website traffic for spikes in inactivity and look for trends to determine which ads bring in new customers. It may also be a good idea to review your website's design, content strategy, or SEO keywords to see where you can improve.
The best way to prepare for a marketing audit is to gather all of the relevant data and have it ready for review. This includes analytics from your website, eCommerce platform, social media accounts, and email marketing tools. You should also have any branding or design assets ready for review, as well as an overview of your current campaigns and their results. You can download our free marketing audit checklist PDF, which includes a summary of all the key points you need to cover in your audit.
There is no one-size-fits-all answer to this question, as the format of a marketing audit will vary depending on the size and complexity of your business. However, most audits will include: Executive summary - a brief overview of the key points from your audit, including any recommendations or next steps. Current marketing activity - an outline of all ongoing and completed marketing campaigns, as well as how successful they were in driving sales. Marketing goals - details about your business objectives for each type of campaign you run to give a clear understanding of what you're trying to achieve. Marketing activities review - an assessment of e.g. your website's design, user experience, content, SEO, social media, and email marketing strategy. Financial review - an examination of how much you're spending on marketing and whether or not this is generating a good return on investment (ROI). Next steps - recommendations for ways to improve your marketing activity based on the findings from your audit.
Again, there is no definitive answer to this question. However, you should allow enough time to review all the data and make recommendations for improvement. By using our digital marketing audit checklist, you can reduce this time to a minimum because you won't need to make any additional changes nor miss anything crucial.
Email marketing is one of the most important channels in digital marketing. It's a great way to connect with customers and keep them updated on your latest products and services. Auditing your email marketing is an essential part of maintaining a successful campaign.
Контролен списък за оценка на клиентското обслужване
Контролният списък за оценка на клиентското обслужване е шансът ви да разберете какво можете да подобрите. Обърнете внимание на предложенията на клиентите си.
Контролен списък за одит на уебсайт
Уебсайтът ви в добро състояние ли е и интересен ли е за посетителите си? Изпълнете стъпките от нашия контролен списък за одит на уебсайт и Google ще се влюби в сайта ви.
Контролен списък за контрол на качеството на клиентското обслужване
Опитвате ли се да поддържате качеството на клиентското обслужване на най-високо ниво? Ако да, то контролният списък за контрол на качеството на клиентското обслужване може да ви помогне!
Контролен списък за одит на клиентското обслужване
Изпълнете този контролен списък за одит на клиентското обслужване, аз да получите ясна представа за текущото състояние на клиентското си обслужване, за да можете да предприемете необходимите действия за подобряването му.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Сайтът ни използва бисквитки. Ако останете, приемаме, че сте съгласни да използваме бисквитки, както е описано в политиката за поверителност и бисквитки.
Отговаряйте на повече запитвания с нашия хелп деск софтуер всичко-в-едно. Опитайте LiveAgent безплатно за 30 дни. Не се изисква кредитна карта.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team